Επιλέξτε Ενότητα

Xτίστες

Tραγουδάνε οι χτίστες.

Να χτίζεις μη θαρρείς

που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι.

Eίναι μια υπόθεση κάπως δύσκολη.

Tων οικοδόμων η καρδιά είναι

σαν μια πλατεία για γιορτές,

λαμποκοπάει,

μα η σκαλωσιά δεν είναι

μια πλατεία για γιορτές,

εκεί ’ναι λάσπη κι άνεμος και χιόνι,

τα χέρια που ματώνουν.

Eκεί δεν είναι πάντα φρέσκο το ψωμί,

πάντα ο καφές ζεστός δεν είναι.

Nα χτίζεις μη θαρρείς

που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι,

μα είναι λεβέντες όλο πείσμα οι χτίστες,

κι η οικοδομή ανεβαίνει,

μ’ έφοδο τον ουρανό κυριεύει,

ψηλά και πιο ψηλά, πάντα ψηλότερα.

Στο πρώτο κιόλας πάτωμα

αράδιασαν τις γλάστρες τα λουλούδια,

και πάνω στα φτερά τους τα πουλιά

τον ήλιο φέρνουνε στο πρώτο μπαλκονάκι…


Nαζίμ Xικμέτ

(μετάφρ. Γιάννης Pίτσος)

Ναζίμ Χικμέτ 1902 – 1963

Τούρκος ποιητής, από τις σημαντικότερες φωνές της τουρκικής λογοτεχνίας τον 20ο αιώνα. Πέρασε πολλά χρόνια στη φυλακή για τις κομμουνιστικές του ιδέες και πέθανε εξόριστος στη Μόσχα.

Στα ελληνικά, ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ μετέφρασε ο Γιάννης Ρίτσος και ορισμένα από αυτά μελοποίησαν ο Μάνος Λοΐζος και ο Θάνος Μικρούτσικος.

Το ποίημά του Kız Çocuğu (Το μικρό κορίτσι) είναι μια έκκληση για την ειρήνη από ένα επτάχρονο κοριτσάκι, δέκα χρόνια μετά το θάνατό του στη Χιροσίμα. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά αντιπολεμικά τραγούδια και το έχουν ερμηνεύσει σπουδαίοι καλλιτέχνες. περισσότερα

Το μικρό κορίτσι ή Το κοριτσάκι της Χιροσίμα του Ναζίμ Χικμέτ

Στο ποίημα του Ναζίμ Χικμέτ “Χτίστες” αναφέρονται οι δυσκολίες του επαγγέλματος των οικοδόμων.

Παρακάτω διάβασε τη συνέντευξη ενός οικοδόμου και βρες τια προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι άνθρωποι που ασχολούνται με την οικοδομή.


Η οικοδομή ώρα …μηδέν Ανεργία κι ανασφάλεια ταλαιπωρούν όλους τους κατασκευαστικούς κλάδους

Ο Χρήστος Πετεινάρης εργολάβος οικοδομών μας είπε: «Είμαι 58 χρονών, ξεκίνησα να δουλεύω ως μαθητευόμενος σε οικοδομή το 1968, έμαθα τη δουλειά και μετά από 10 χρόνια ξεκίνησα να δουλεύω με τον πατέρα μου. Έχω φτιάξει οικοδομές παντού στην περιοχή. Ιστιαία, Πευκί, Αρτεμίσιο, Ωρεοί, Πύργος, Βαρβάρα, Αυγαριά, Μηλιές, παντού.

Μέχρι πριν 4 χρόνια φτιάχναμε 10 οικοδομές το χρόνο. Μετά φτιάχναμε τέσσερις, τρεις, με τον περασμένο χρόνο να μην έχουμε φτιάξει καμία. Στο συνεργείο ήμασταν 4 άτομα και συχνά περισσότερα.

Δεν μπορώ να μπω ούτε στο ταμείο ανεργίας, αφού δεν έχω συμπληρώσει τα ένσημα που χρειάζονται. Ασφάλεια χωρίς ένσημα δε μπορούμε να έχουμε. Το ποσοστό των άνεργων οικοδόμων και όσων σχετίζονται με την οικοδομή είναι υψηλό αλλά αδύνατον να καταγραφεί επίσημα, όταν δε μπορούν να μπουν στο ταμείο ανεργίας.

 Ήταν να συνταξιοδοτηθώ στα 58 όμως αυτό άλλαξε και έτσι θα πρέπει να περιμένω. Ένας άνθρωπος 56 - 60 χρονών είναι δύσκολο να στέκεται στο μαδέρι σε ύψη. Ποιος θα τον εμπιστευτεί σε δουλειά; Ένα ακόμη πρόβλημα είναι πως τα ένσημα στην περιοχή για τους εργάτες είναι λίγα. Επίσης η άδεια για οικοδομή βγαίνει πάντα με τα ελάχιστα ένσημα. Έτσι ένας οικοδόμος δε μπορεί να μαζέψει αρκετά ακόμη και με φουλ δουλειά. Η οικοδομή είναι η κινητήριος δύναμη για πολλά επαγγέλματα. Μηχανικοί, εργάτες, σιδεράδες, εργοστάσια, εταιρίες. Μέχρι και για το τελευταίο υλικό που θα μπει σε μια οικοδομή. Για παράδειγμα για τα υδραυλικά, απαιτούνται υλικά, σωληνώσεις, εργοστάσιο κατασκευής σωλήνων, εργάτες κτλ. Εδώ στην επαρχία δεν είχαμε εργοστάσια και βιομηχανίες ποτέ, όταν κινούνταν η οικοδομή υπήρχε γενικότερα κίνηση.

Στρατοί μίνι-ρομπότ σε ρόλο «οικοδόμων»
Θα μπορούν να χτίζουν φράγματα ακόμη και βάσεις σε πλανήτες!

 Ερωτήσεις ενός εργάτη που διαβάζει...

(1935)      Μπέρτολτ Μπρεχτ


Ποιος έχτισε τη Θήβα την εφτάπυλη;

Στα βιβλία δε βρίσκεις παρά των βασιλιάδων τα ονόματα.

Oι βασιλιάδες κουβαλήσαν τ’ αγκωνάρια;


Kαι τη χιλιοκαταστρεμμένη Bαβυλώνα –

ποιός την ξανάχτισε τόσες φορές; Σε τι χαμόσπιτα

της Λίμας της χρυσόλαμπρης ζούσαν οι οικοδόμοι;


Tη νύχτα που...

το Σινικό Tείχος αποτελειώσαν,

πού πήγανε οι χτίστες; H μεγάλη Pώμη

είναι γεμάτη αψίδες θριάμβου. Ποιος τις έστησε;

Πάνω σε ποιούς θριαμβεύσανε οι Kαίσαρες;


Tο Bυζάντιο το χιλιοτραγουδισμένο

μόνο παλάτια είχε για τους κατοίκους του;

Aκόμα και στη μυθική Aτλαντίδα,

τη νύχτα που τη ρούφηξε η θάλασσα,

τ’ αφεντικά βουλιάζοντας, μ’ ουρλιαχτά τους σκλάβους τους καλούσαν.


O νεαρός Aλέξανδρος υπόταξε τις Iνδίες.

Mοναχός του;

O Kαίσαρας νίκησε τους Γαλάτες.

Δεν είχε ούτ’ ένα μάγειρα μαζί του;

O Φίλιππος της Iσπανίας έκλαψε όταν η Aρμάδα του βυθίστηκε.

Δεν έκλαψε, τάχα, άλλος κανένας;

O Mέγας Φρειδερίκος κέρδισε τον Eφτάχρονο τον Πόλεμο.

Ποιος άλλος τόνε κέρδισε;


Kάθε σελίδα και μια νίκη.

Ποιος μαγείρεψε τα νικητήρια συμπόσια;


Kάθε δέκα χρόνια κι ένας μεγάλος άντρας.

Ποιός πλήρωσε τα έξοδα;


Πόσες και πόσες ιστορίες.

Πόσες και πόσες απορίες.

Η Αντίπαρος του χθες , από την ταινία “Μανταλένα”

Η Αντίπαρος σήμερα

Εικονική περιήγηση
στην Αντίπαρο

Το σπήλαιο στην Αντίπαρο

Παλιά επαγγέλματα. Επαγγέλματα που έχουν εξαφανιστεί .

ΑΝΤΙΠΑΡΟΣ  περισσότερα…

Η Αντίπαρος είναι ένα κατάλευκο σύνολο λουσμένο από έντονες πινελιές, στο καταγάλανο Αιγαίο. Είναι τόπος ιστορικός με παγκόσμιο ενδιαφέρον. Μνημεία και σύμβολα μας μιλούν για τις μορφές που έζησαν πάνω στο νησί, δημιουργοί του μοναδικού Κυκλαδίτικου Πολιτισμού, δημιουργοί της ιστορίας μας.

Στο κέντρο του νησιού δεσπόζει ένα από τα ωραιότερα και αρχαιότερα σπήλαια του κόσμου. Το νησί γίνεται παγκοσμίως γνωστό από τον 17ο ως το 19ο αιώνα από τους ξένους περιηγητές που επισκέπτονται την Αντίπαρο και δημοσιεύουν τις εντυπώσεις τους και τα χαρακτικά τους για το σπήλαιο και τις αρχαιολογικές περιοχές.

Για τους λάτρεις της νυχτερινής ζωής υπάρχουν bar & disco για να επιλέξουν. Αλλά πάνω απ’ όλα υπάρχει η ζεστασιά, η καλοσύνη και η φιλοξενία των κατοίκων που εγγυώνται η διαμονή σας να μείνει αξέχαστη.

Η πρόσβαση από την Πάρο είναι εύκολη, 30 λεπτά με το καραβάκι από την Παροικιά και 6 λεπτά με το ferry – boat από την Πούντα.

ΠΗΓΗ

Μπορείς να επισκεφτείς και να δεις:

«ΕΠΑΓΕΛΜΑΤΑ ΠΟΥ ΧΑΝΟΝΤΑΙ» 2ο Γυμνάσιο Αιγίου

Λαογραφικό Μουσείο Καλλιμασιάς

Πολύ ενδιαφέρουσα σελίδα με τα εργαλεία πολλών  (34!) παλιών επαγγελμάτων.

ΧΘΕΣΙΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ VIDEO της ΕΡΤ


Ο παγοπώλης ή μπουζιτζής

Καρεκλάς

Κανατάς

Κρεοπώλης πλανόδιος

Ακονιστής  

Γαλατάς & Βαρελάς

Αγωγιάτης

Σαλεπιτζής

Χαλβατζής

Xτίστες

Χιροσίμα 6 Αυγούστου 1945. Ακριβώς πριν 65 χρόνια. Το κοριτσάκι από τη Χιροσίμα ήρθε και πάλι να χτυπήσει την πόρτα μας για να βάλουμε την υπογραφή μας, ώστε να μη σκοτώνονται πια τα παιδιά. Πάνε 65 χρόνια που πέθανε στη Χιροσίμα. Είναι ένα κοριτσάκι επτά χρονών...Δε μεγαλώνουν τα νεκρά παιδιά...

Η ελεύθερη απόδοση του ποιήματος , όπως την ακούμε από τη Μαρία Δημητριάδη:


Εγώ χτύπησα την πόρτα σας

δεν μπορείτε να με δείτε

δε φαίνονται τα νεκρά παιδιά

Πάνε δέκα χρόνια που πέθανα στη Χιροσίμα

Είμαι ένα κοριτσάκι επτά χρονών

δε μεγαλώνουν τα νεκρά παιδιά

Εγώ χτύπησα την πόρτα σας

Βάλτε παρακαλώ την υπογραφή σας

για να μη σκοτώνονται πια τα παιδιά

και να τρώνε ζαχαρωτά και καραμέλες

Συνέντευξη με τον κύριο Mανόλη

Ευθύς λόγος

Πλάγιος λόγος

- Θα φύγω σε λίγο.
- Γιατί;
- Θυμήθηκα πως έχω κάποια δουλειά.
- Εντάξει, τα λέμε άλλη φορά.


Ο Γιάννης τον ρώτησε γιατί φεύγει.
Εκείνος απάντησε πως έχει κάποια δουλειά.

Για να μετατρέψουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο:


  •     Προσθέτουμε τα ονόματα των προσώπων ή αντωνυμίες,
  •     Βάζουμε συνδέσμους για να ενώσουμε τις προτάσεις
  •     Χρησιμοποιούμε ρήματα όπως "ρώτησε", "απάντησε", "είπε" “ζήτησε” , “θέλει”  κ.ά.
  •     Αλλάζουμε το πρόσωπο των ρημάτων από πρώτο σε τρίτο πρόσωπο.
  •     Παραλείπουμε τις παύλες.
  •  Αν χρειάζεται αλλάζουμε το χρόνο του ρήματος


  - Έχεις πολλή δουλειά;

 Η Μαρία ρώτησε τον αδερφό της αν έχει πολλή δουλειά. (Βάζουμε τα πρόσωπα)


- Θα έρθεις να παίξουμε;

- Δεν έχω τελειώσει το διάβασμα ακόμη.

  Τον ρώτησε αν θα πάει μαζί του να παίξουν κι εκείνος απάντησε ότι δεν είχε τελειώσει το διάβασμα ακόμη.

(Βάζουμε τις αντωνυμίες , χρησιμοποιούμε τα ρήματα ρώτησε και απάντησε - σε τρίτο πρόσωπο - , αλλάζουμε το χρόνο του ρήματος , χρησιμοποιούμε το σύνδεσμο ότι για να ενώσουμε τις προτάσεις.)

Συνέντευξη με τον Aντώνη

Ευθύς και πλάγιος λόγος

Προσοχή:

Στον ευθύ λόγο τα λόγια ενός προσώπου μπορεί να είναι μέσα σε εισαγωγικά («»), ενώ προηγείται διπλή τελεία (:).

Στην περίπτωση αυτή όταν μετατρέπουμε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο, παραλείπουμε τα εισαγωγικά και τη διπλή  τελεία, ενώ κάποιες λέξεις μπορεί να αλλάξουν ανάλογα με το νόημα.

Ευθύς λόγος: Ο δάσκαλος είπε: «Ανοίξτε τα βιβλία σας».

Πλάγιος λόγος: Ο δάσκαλος είπε στα παιδιά ν' ανοίξουν τα βιβλία τους.

Σύνδεση προτάσεων
(στην ενότητα 11 κλικ)

Ο ευθύς και πλάγιος λόγος από το βιβλίο Γραμματικής

Εξάσκηση : Ευθύς και πλάγιος λόγος

Τι θα μάθουμε


Πώς παίρνουμε πληροφορίες κάνοντας ερωτήσεις

Πώς μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο

Πώς ενώνονται οι προτάσεις μεταξύ τους

Με σχηματισμούς επιθέτων όπως στα αρχαία ελληνικά:
σε -ων, -ουσα, -ον και -ύς, -εία, -ύ

Πώς φτιάχνουμε μια εικονογραφημένη ιστορία

Βιβλίο μαθητή

Υποενότητες

Χτίστες

Συνέντευξη με τον κύριο Μανόλη – Συνέντευξη με τον Αντώνη

Επιστήμη με άρωμα γυναίκας

«Η ιπτάμενη σκάφη»

Επανάληψη - QUIZ

Τετράδιο εργασιών

ΕΝΟΤΗΤΑ 13
Tρόποι ζωής και επαγγέλματα

Γλώσσα ΣΤ΄ Τάξης

λεξιλόγιο: επάγγελμα, χτίστης, υπόθεση, πλατεία, σκαλωσιά, πείσμα, οικοδομή, ανεβαίνω, κυριεύει, πάτωμα, συνέντευξη, νησί, ασχολούμαι, μυλωνάς, σκληρός, κτήμα, υποφέρω, μεροκάματο, εμπόρευμα, τσαγκάρης, γεωτρύπανο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο, περιβάλλον, ρυθμός, σύλλογος, λέσχη, νοοτροπία, ανακαλύπτω, λιμενικός, πανεπιστήμιο, έρευνα, ερευνητής, επιστήμονας, εργαστήριο, σύμπαν, ανίχνευση, ρύπανση, προκατάληψη, εξοπλισμός, φύλο, εμψυχώνω, έμπνευση, συμβάλλω, ανεξαρτησία, προσωπικότητα, πανανθρώπινος, ιπτάμενος, εφημερίδα, συναρπαστικός, ανταπόκριση, κατατροπώνω, εισιτήριο, αεροδυναμικός, ανεμιστήρας, διαιτητής, σερβιτόρος,


Οικογένεια λέξεων:

Ροή (διαρροή, εισροή, κτλ.)

Βάση (πρόσβαση, διάβαση, έκβαση κτλ.)

Έργο (ανεργία, εργοδότης, εργάτης κτλ.)


Γραμματική:

Επίθετα σε –υς, -εία, -υ (οξύς, οξεία, οξύ, ταχύς, θρασύς, βραδύς κτλ.)

Επίθετα σε –ων, ούσα, -ον (ο ενδιαφέρων, η ενδιαφέρουσα, το ενδιαφέρον, παρών, επιζών, απών κτλ.)

Όταν θέλουµε να πάρουµε πληροφορίες για ένα γεγονός ή για ένα πρόσωπο, αρκεί να κάνουµε τις κατάλληλες ερωτήσεις. Αν θέλουµε να µάθουµε για τη ζωή ενός ανθρώπου, θα φροντίσουµε να του κάνουµε ερωτήσεις όπως οι παρακάτω:

Από πού κατάγεστε;

Με τι ασχολείστε;

Πόσον καιρό κατοικείτε σε αυτή την πόλη (ή σε αυτό το χωριό;)

Σας αρέσει η ζωή εδώ;

Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζετε;

Τι θα αλλάζατε αν μπορούσατε;

Ποια είναι τα όνειρά σας για το μέλλον;

Πώς παίρνουμε πληροφορίες κάνοντας ερωτήσεις

Θέμα: Γίνε Δημοσιογράφος

Συνέντευξη από τον παππού Δημήτρη


Σίγουρα μια συνέντευξη είναι πάντα ενδιαφέρουσα και μας δίνει τη δυνατότητα να μάθουμε πράγματα που συνέβαιναν στο παρελθόν. Σπουδαίο παράδειγμα αποτελεί η συνέντευξη που μου παραχώρησε ο αγαπητός μου παππούς. Είναι μια συνέντευξη που περιλαμβάνει στοιχεία του παρελθόντος αλλά και βλέψεις μεγάλων ανθρώπων για το μέλλον!


-Παππού , πόσο χρονών είσαι και έχεις φύγει ποτέ από το χωριό;

-Είμαι 72 ετών και μόνο μια φορά άφησα το χωριό μου ,τα Κομνηνά όταν πήγα στην Φλώρινα για να υπηρετήσω την πατρίδα.


-Ποιες ήταν οι ασχολίες των ανθρώπων;

-Οι περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνταν με τα καπνά. Γενικά το χωριό μας ήταν καπνοπαραγωγικό. Κάποιοι άλλοι  καλλιεργούσαν σιτάρια, λαχανικά, φρούτα, όσπρια και άλλα βιολογικά υλικά. Μάλιστα την δεκαετία του 1950 αναπτύχτηκε ιδιαίτερα η καλλιέργεια της φακής.


-Εσύ παππού τι δουλειά έκανες;

-Εγώ ήμουν από τους πιο εργατικούς του χωριού. Κατασκεύαζα μπουριά για τις σόμπες, αλετράκια, τα οποία ήταν πολύ χρήσιμα για τους γεωργούς. Τα ένωναν με τα γαϊδουράκια και εκείνα στο πέρασμα τους μάζευαν το σιτάρι. επίσης κατασκεύαζα φυτευτήρια με τα οποία οι άνθρωποι τρυπούσαν το έδαφος, έριχναν σπόρο και ύστερα σκέπαζαν την τρύπα με άμμο.


-Τι χαρακτηριστικό είχε κάθε σπίτι;

-Κάθε σπίτι είχε έναν μικρό κήπο όπου φύτευε φρούτα και λαχανικά. Είχαν κοτούλες , από τις οποίες έπαιρναν τα αυγά τους και στις μεγάλες γιορτές τις έσφαζαν και μαγείρευαν οι νοικοκυρές σούπες. Είχαν όμως και αγελάδες. έπαιρναν το γάλα τους, το οποίο ήταν πάντα φρέσκο και θρεπτικό.


-Υπάρχουν επαγγέλματα που υπήρχαν τότε αλλά σήμερα έχουν εξαφανιστεί;

-Ναι. Υπήρχε το επάγγελμα του ράφτη ο οποίος έραβε ρούχα για τους κατοίκους του χωριού. Υπήρχε και ο νερουλάς που περνούσε με το κάρο του από τις γειτονιές και μοίραζε τους κουβάδες με το νερό.


-Τι πιστεύεις πως δεν υπάρχει στο χωριό;

-Εγώ μεγάλος άνθρωπος είμαι, αυτά που θέλω τα έχει. ακούω όμως συνέχεια τους νέους να λένε πως το χωριό δεν έχει αρκετά πράγματα, όπως κέντρα ψυχαγωγίας και γι' αυτό φεύγουν από το χωριό. Γενικά το πρόβλημα της αστικοποίησης είναι μεγάλο.


-Παππού, σε ευχαριστώ που μου παραχώρησες αυτήν την συνέντευξη.

Πηγή


Συνέντευξη με τον Γιώργο Λιάτη

Είναι νεαρός, πολύ συμπαθητικός και σίγουρα ταλαντούχος. Συναντήσαμε τον Γιώργο Λιάτη, που οι περισσότεροι τον γνωρίζουμε ως τον «Πέτρο της Πολυκατοικίας», σε ένα υπέροχο πάρκο κοντά στο σπίτι του και μας μίλησε για τα πάντα.


 Πως προέκυψε η ενασχόληση σου με την ηθοποιία;

Μου άρεσε από μικρός. Έτσι ήρθαν οι γονείς μου σε επαφή με κάποιο γραφείο που ασχολείται με αυτά και ξεκίνησα σιγά-σιγά.

Εκτός από την «Πολυκατοικία» έχεις συμμετάσχει κάπου αλλού ως ηθοποιός;

Έχω συμμετάσχει σε μία ταινία του Κώστα Καπάκα με τίτλο «Uranya», στο «Μια μέλισσα τον Αύγουστο» του Θοδωρή Αθερίδη, πριν δύο χρόνια έπαιξα στο «Ευτυχισμένοι μαζί» και μετά στην «Πολυκατοικία».

Που πιστεύεις ότι οφείλεται η τεράστια επιτυχία της «Πολυκατοικίας»;

Πάνω-κάτω σε όλες τις πολυκατοικίες συμβαίνουν παράξενα και αστεία γεγονότα. Αυτό αποτυπώνεται στην σειρά και αρέσει πολύ στον κόσμο. Καθένας βρίσκει εικόνες από την ίδια του τη ζωή.

Ποιο είναι το πιο αστείο περιστατικό που έχει συμβεί σε γύρισμά σου;

Και τι δεν συμβαίνει… Γελάμε πολύ, όταν εμείς οι ηθοποιοί προσθέτουμε δικές μας ατάκες (εκτός κειμένου) και οι υπόλοιποι μπερδεύονται με αυτά που λέμε. Ο αυτοσχεδιασμός δεν είναι πάντα ότι καλύτερο για τους άλλους!

 Έχεις συνεργαστεί με σπουδαίους ηθοποιούς… Ποιος σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και γιατί;

Εντυπωσιάζομαι από την ευρηματικότητα του κυρίου Παύλου Χαϊκάλη και από την φιλικότητα των Τσιμιτσέλη και Παπαζήση. Είναι όλοι τους εξαιρετικοί τόσο σαν άνθρωποι όσο και σαν καλλιτέχνες.

Τι σου λένε οι φίλοι σου στο σχολείο για την επιτυχία σου;

Χαίρονται για εμένα… με ρωτάνε πως τα περνάω στα γυρίσματα, για την εξέλιξη της σειράς αλλά και για τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές. Μου αρέσει που με παρακολουθούν και οι φίλοι μου κάθε εβδομάδα.

Παρακολουθείς τις σειρές όταν προβάλλονται και τι σχόλια κάνεις συνήθως;

Συνήθως γυρίζω πολύ αργά το βράδυ από τα μαθήματα και δεν την προλαβαίνω. Όταν πετυχαίνω όμως προσπαθώ να εντοπίζω τα λάθη μου και να μαθαίνω από αυτά.

Σκέφτεσαι να ασχοληθείς επαγγελματικά με την υποκριτική ή θα κάνεις κάτι άλλο μετά το σχολείο;

Ακόμα είναι πολύ νωρίς, αλλά στο βάθος του μυαλού μου είναι μετά το σχολείο να ασχοληθώ με την ηθοποιία.

Πόσο έχει αλλάξει η ζωή σου με την συμμετοχή στην «Πολυκατοικία»;

Πραγματικά πάρα πολύ… ο κόσμος με αναγνωρίζει στο δρόμο και αυτό είναι πολύ ευχάριστο για μένα.

 Τι κάνεις στον ελεύθερο χρόνο σου; Έχεις χόμπι;

Για εμένα χόμπι είναι η συμμετοχή μου στο σήριαλ. Ασχολούμαι όμως πολύ με τις ξένες γλώσσες και με σπορ όπως το μπάσκετ και το ποδόσφαιρο.

Τι σου αρέσει και τι όχι στην τηλεόραση;

Μου αρέσουν πολύ οι οικογενειακές τηλεοπτικές σειρές ενώ δεν μου αρέσει το «κουτσομπολιό» που προβάλλεται μέσα από διάφορες εκπομπές.

Ποια ομάδα υποστηρίζεις;

Είμαι φανατικός Ολυμπιακός!

Που έκανες φέτος καλοκαιρινές διακοπές;

Στην Κρήτη μαζί με τα αδέλφια και τους γονείς μου.

Πως τα πας με το σχολείο; Ποιο είναι το αγαπημένο σου μάθημα;

Μου αρέσει το σχολείο. Αγαπημένα μου μαθήματα είναι η Ιστορία και η Γεωγραφία.


Διάβασε παρακάτω μερικές συνεντεύξεις που έχουν πάρει παιδιά.

Οι κορυφαίες της επιστήμης

H συμμετοχή των γυναικών στις επιστήμες είναι πολύ πρόσφατη από ιστορικής απόψεως. Μόλις τον 19ο αιώνα αρχίζουν να κάνουν τη συστηματική είσοδό τους στον χώρο των θετικών επιστημών και στους δύο αιώνες που πέρασαν από τότε η εξέλιξη που σημειώθηκε είναι τεράστια. Μπορεί στο βόρειο ημισφαίριο και στον λεγόμενο δυτικό κόσμο οι γυναίκες να έχουν το δικαίωμα της ισότιμης συμμετοχής με τους άνδρες στην επιστημονική κοινότητα, στον υπόλοιπο κόσμο όμως η κατάσταση είναι διαφορετική.


Για τη Μαρί Κιουρί δε χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις: πρόκειται για μια επιστήμονα που πέθανε πειραματιζόμενη με τη ραδιενέργεια. Είχε τη στήριξη και το σεβασμό του συζύγου της για την επιστημονική της καριέρα, κάτι που δεν ίσχυε για πολλές άλλες γυναίκες της έρευνας. Είναι ο μοναδικός άνθρωπος που κατάφερε να κερδίσει το βραβείο Νόμπελ δύο φορές.Το 1903 μοιράστηκε το Νόμπελ Χημείας με τον Πιερ Κιουρί και τον Ανρί Μπεκερέλ, ενώ το 1911 το απέσπασε μόνη της για την ανακάλυψη δύο νέων στοιχείων, του ράδιου και του πολώνιου.

Δε μπορεί να μη γίνει αναφορά στην πρώτη γυναίκα που έγινε καθηγήτρια Πανεπιστημίου στην Ευρώπη. Πρόκειται για τη Λάουρα Μπάσι, μια Ιταλίδα γόνος εύπορης οικογένειας. Σε ηλικία 21 ετών δίδασκε ανατομία στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, εξελέγη μέλος της Ακαδημίας Επιστημών το 1732 και την επόμενη χρονιά της δόθηκε η έδρα της Φιλοσοφίας. Παρ’ όλο που η Ιταλία ήταν σχετικά πιο προοδευτική χώρα, δεν ήταν όλα ρόδινα για την Μπάσι. Μητέρα 8 παιδιών, δίδασκε λιγότερες ώρες και πληρωνόταν λιγότερο από τους συναδέλφους της. Η ίδια προσπάθησε επανειλημμένως να αλλάξει αυτή η διάκριση. Όταν το 1772 πέθανε ο καθηγητής φυσικής, η Μπάσι έδωσε δικαστική μάχη για να τη λάβει εκείνη. Πράγματι την κέρδισε, αλλά το κατεστημένο αποφάσισε μετά από αυτό να μην επιτρέψει σε άλλη γυναίκα να εισέλθει στο πανεπιστήμιο.


Η Ελίζαμπεθ Μπλάκγουελ είναι η πρώτη γυναίκα γιατρός της Αμερικής. Ενώ 17 ιατρικές σχολές την απέρριψαν, κατάφερε να εισαχθεί και να σπουδάσει στο κολέγιο Τζινίβα της Νέας Υόρκης κατά λάθος. Οι αρχές του Πανεπιστημίου άφησαν την εκλογή της στους φοιτητές, οι οποίοι θεωρώντας ότι επρόκειτο για φάρσα ψήφισαν πλειοψηφικά «ναι». Όταν είδαν τη συμφοιτήτριά τους την κοίταζαν σα να ήταν αλλόκοτη, ενώ ορισμένοι καθηγητές της ζήτησαν να μην παρακολουθεί τα μαθήματα που σχετίζονταν με την αναπαραγωγή.

Η Μπλάκγουελ επέμεινε, όμως, και τελικά πήρε το πτυχίο της ως αριστούχος και πρώτη της τάξης της. Απορριπτόμενη από τα νοσοκομεία για την πρακτική της κατευθύνθηκε στο Παρίσι, όπου όπως ανακάλυψε πως οι γυναίκες θεωρούνταν ικανές μόνο ως μαίες. Εν τέλει ίδρυσε δικό της νοσοκομείο για φτωχούς και μαζί με τη Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ (γνωστή πρωτοπόρος για τη νοσηλευτική) ίδρυσαν την Ιατρική Σχολή Γυναικών.



Γυναίκες της Επιστήμης 2014


Τα βραβεία L'Oréal-UNESCO, που απονεμήθηκαν στο Παρίσι, αποτελούν έναν θεσμό που σκοπό έχει να προβάλει και να ενισχύσει το επιστημονικό έργο των γυναικών σε ολόκληρο τον κόσμο και να τους δώσει κίνητρα για να ασχοληθούν με τις επιστήμες.

Αν και ανδροκρατούμενος, ο ακαδημαϊκός στίβος έχει «διαμάντια» γένους θηλυκού.

Oι εφετινές τιμώμενες με το Βραβείο L'Oréal-UNESCO “Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη” , προέρχονται από τις πέντε γωνιές του πλανήτη και τα ερευνητικά επιτεύγματά τους έχουν ρίξει φως σε μάστιγες της εποχής μας όπως ο εθισμός, η κατάθλιψη και ο καρκίνος.


Βόρεια Αμερική Laurie Glimcher

 Η κυρία Laurie Glimcher είναι καθηγήτρια Ανοσολογίας και Ιατρικής αλλά και κοσμήτορας στο Πανεπιστήμιο Cornell στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ. Εχει επίσης υπάρξει η πρώτη γυναίκα πρύτανης ιατρικής σχολής στη Νέα Υόρκη.

Τα ευρήματά της ανοίγουν τον δρόμο για την ανάπτυξη νέων θεραπειών για τις αλλεργίες, το άσθμα, τη σκλήρυνση κατά πλάκας, τον παιδικό διαβήτη και τον καρκίνο.


Λατινική Αμερική  Cecilia Bouzat

Εκτός από καθηγήτρια Βιοφυσικής και ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Βιοχημικής Ερευνας Bahia Bianca (INIBIBB) στην Αργεντινή . Ελαβε το βραβείο για τη συνεισφορά της στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο επικοινωνούν τα εγκεφαλικά κύτταρα μεταξύ τους και με τους μυς. Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση της επιτροπής που επέλεξε τις εφετινές τιμώμενες, «το έργο της καθηγήτριας Bouzat δημιούργησε προοπτικές για νέες θεραπείες για τη νόσο του Αλτσχάιμερ, την κατάθλιψη και ορισμένες εθιστικές συμπεριφορές».ψης.


Ασία, Ειρηνικός Ωκεανός  Kayo Inaba
Εκτός από καθηγήτρια Ανοσολογίας και Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Κιότο στην Ιαπωνία, η κυρία Kayo Inaba είναι επίσης αντιπρόεδρος Φυλετικής Ισότητας και διευθύντρια του Κέντρου για τις Γυναίκες Ερευνήτριες στο ίδιο πανεπιστήμιο και έχει αναλάβει τη δέσμευση να εντάξει περισσότερες γυναίκες στην επιστημονική έρευνα.  Η εργασία της αποτέλεσε σημείο καμπής στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το ανοσοποιητικό σύστημα και
έχει ήδη οδηγήσει σε έναν νέο τύπο αντικαρκινικής θεραπείας.


Αφρική και Αραβικές Χώρες  Segenet Kelemu
Η δρ Segenet Kelemu είναι καθηγήτρια Βιολογίας και Παθολογίας των Φυτών και γενική διευθύντρια στο Διεθνές Κέντρο Φυσιολογίας και Οικολογίας Εντόμων (ICIPE) στο Ναϊρόμπι της Κένυας και όλα δείχνουν ότι έχει την πρωτοπορία στο αίμα της: υπήρξε η πρώτη γυναίκα από την περιοχή της που φοίτησε στο τότε μοναδικό πανεπιστήμιο της Αιθιοπίας!

Το έργο της δρος Kelemu προσφέρει νέες λύσεις για οικολογικά υπεύθυνη καλλιέργεια τροφίμων, ιδίως από αγροτικές καλλιέργειες μικρής κλίμακας.


Ευρώπη Brigitte Kieffer
Εκτός από καθηγήτρια Νευροβιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου στη Γαλλία, η κυρία Brigitte Kieffer είναι επίσης διευθύντρια Ερευνών στο Ινστιτούτο Illkrich Γενετικής, Μοριακής και Κυτταρικής Βιολογίας (IGBMC) της Γαλλίας αλλά και επιστημονική διευθύντρια στο Ερευνητικό Κέντρο Douglas του Πανεπιστημίου McGill στο Μόντρεαλ του Καναδά.

Επιβραβεύεται για το ερευνητικό έργο της σχετικά με τους μηχανισμούς του εγκεφάλου που εμπλέκονται στον πόνο, στα ψυχικά νοσήματα και στον εθισμό στα ναρκωτικά. Τα ευρήματα της γαλλίδας βιολόγου άνοιξαν τον δρόμο για νέες θεραπείες καταπολέμησης του πόνου, του εθισμού και της κατάθλιψης.


Φρουτοπία

Η Φρουτοπία είναι κόμικ που δημιούργησαν το 1983 ο συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας Ευγένιος Τριβιζάς και ο σκιτσογράφος Νίκος Μαρουλάκης. Ολοκληρώθηκε σε τρεις κύκλους, με 50 τεύχη. Το κόμικ μεταφέρθηκε και στην τηλεόραση με 47 επεισόδια, το 1985, από την οικογένεια Σοφιανού, οπτικοποιημένο με μαριονέτες, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Το κόμικ της Φρουτοπίας εκδόθηκε από τις εκδόσεις Πατάκη και αργότερα η εβδομαδιαία εφημερίδα Ο Κόσμος του Επενδυτή το είχε συμπεριλάβει ως συνοδευτικό της εφημερίδας.

H Φρουτοπία αναφέρεται ότι «είναι μια μακρινή χώρα που συνορεύει στα δυτικά με το Αβγατηγανιστάν, στα ανατολικά με το Πιπερού και στα βορειοδυτικά με τη Χώρα του Χασμουρητού. Η ιστορία της Φρουτοπίας είναι γεμάτη με πράξεις αφάνταστου ηρωισμού και κατάπτυστης προδοσίας, με υπέροχες θυσίες και ασίγαστα μίση, τολμηρές προσδοκίες και αποτρόπαιες δολοπλοκίες».

"Ο χαμένος μανάβης",το πρώτο τεύχος της θρυλικής Φρουτοπίας

Το τραγούδι της ομώνυμης σειράς

Η απαγωγή

Φρουτοπία: Τηλεφωνικός κατάλογος... Κίνας

Διάβασε την αρχή της ιστορίας “Η ιπτάμενη σκάφη” κάνοντας κλικ εδώ και προσπάθησε να συμπληρώσεις τη συνέχεια της ιστορίας που βρίσκεται παρακάτω.

Διάβασε την συνέχεια της ιπτάμενης σκάφης από τον Τριβιζά

αρσενικό


Eπιστήμη με άρωμα γυναίκας

Επίθετα σε -ων, -ούσα, -ον

Τα Επίθετα σε -ων. -ουσα, -ον στο βιβλίο Γραμματικής

Τα επίθετα σε -υς, -εια, -υ  
στο βιβλίο Γραμματικής

Επίθετα σε -ύς, -εία, -ύ

VIDEO

Γυναίκες σε επικίνδυνα επαγγέλματα.

Η ιπτάμενη σκάφη

Για να εικονογραφήσουμε μια ιστορία ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα:

Επιλέγουμε την ιστορία που θέλουμε να εικονογραφήσουμε.

Χωρίζουμε την ιστορία σε σκηνές.

Σχεδιάζουμε πλαίσια, ένα για κάθε σκηνή της ιστορίας μας.

Εικονογραφούμε τους ήρωες της ιστορίας μας, καθώς και το χώρο στον οποίο βρίσκονται.

Γράφουμε τα λόγια που λένε οι ήρωές μας μέσα σε συννεφάκια.

Φροντίζουμε οι σκέψεις και τα λόγια των ηρώων μας να είναι διατυπωμένα με συντομία αλλά και σαφήνεια.

Είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιούμε τα κατάλληλα σημεία στίξης για να εκφράσουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις των ηρώων μας.

Πώς φτιάχνουμε μια εικονογραφημένη ιστορία

Comic creator - Δημιούργησε τα δικά σου κόμικ

Για τη σύνδεση προτάσεων δείτε στο κεφ.11 - Συγγενικές σχέσεις
κλικ εδώ

ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα

ΕΝΟΤΗΤΑ 2:  Κατοικία

ΕΝΟΤΗΤΑ 3: 28η Οκτωβρίου

ΕΝΟΤΗΤΑ 4: Διατροφή

ΕΝΟΤΗΤΑ 5: 17η Νοέμβρη

ΕΝΟΤΗΤΑ 6:  ζωή σε άλλους τόπους

ΕΝΟΤΗΤΑ 7: Η ζωή έξω από την πόλη

ΕΝΟΤΗΤΑ 8:Χριστούγεννα

ΕΝΟΤΗΤΑ 9:  Συσκευές

ΕΝΟΤΗΤΑ 10: Ατυχήματα

ΕΝΟΤΗΤΑ 11: Συγγενικές σχέσεις

ΕΝΟΤΗΤΑ 12:25η Μαρτίου

ΕΝΟΤΗΤΑ 13: Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

ΕΝΟΤΗΤΑ 14: Πάσχα

ΕΝΟΤΗΤΑ 15: Κινηματογράφος - Θέατρο

ΕΝΟΤΗΤΑ 16: Μουσεία

ΕΝΟΤΗΤΑ 17: Πόλεμος και ειρήνη

Επανάληψη - QUIZ στην ΕΝΟΤΗΤΑ 13

Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

Ενότητα 13 : Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

Επαναληπτικές Εργασίες

Ενότητα 13 : Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

Επαναληπτικές Εργασίες

Ευθύς και πλάγιος λόγος from Γιάννης Φερεντίνος
ευθύς – πλάγιος λόγος from zootnikos

Σουδίας Γιάννης

Εξάσκηση Wordwall

ευθύς  και πλάγιος λόγος 1

ευθύς  και πλάγιος λόγος 2

ευθύς  και πλάγιος λόγος 3

ευθύς  και πλάγιος λόγος 4

Εργασία

Ευθύς και πλάγιος λόγος

 QUIZ ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ -ΩΝ, -ΟΥΣΑ, -ΟΝ

Wordwall 1

Wordwall 2

Wordwall 3

Wordwall 4

Wordwall 5

Wordwall 6

Wordwall 7

Wordwall 8

Wordwall 9

Wordwall 10

QUIZ ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ
 - ύς  -εια  -υ

Wordwall 1

Wordwall 2

Wordwall 3

Κλίση επιθέτων και
ασκήσεις

Εργασία

επίθετα_σε-ος-ος-ο_και-ων-ουσα-ον