Γεννήθηκε το 1874 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου κι ήταν το τρίτο παιδί του Εμμανουήλ Μπενάκη και της Βιργινίας Χωρέμη. Η οικογένεια Μπενάκη μετακόμισε προσωρινά στην Αθήνα το 1882, όπου η Πηνελόπη παντρεύτηκε τον πλούσιο Φαναριώτη έμπορο Στέφανο Δέλτα. Μαζί του απέκτησε τρεις κόρες . Επέστρεψαν στην Αλεξάνδρεια το 1905, όπου η Πηνελόπη γνώρισε τον Ίωνα Δραγούμη, τότε υποπρόξενο της Ελλάδας στην Αλεξάνδρεια. Ανάμεσά τους αναπτύσσεται ένας μεγάλος έρωτας, η Πηνελόπη όμως δεν μπορεί να αντιταχθεί στις κοινωνικές επιταγές και την υποχρέωσή της απέναντι στο σύζυγο και τα παιδιά της Ανέπτυξαν στενή φιλία με τον Ελευθέριο Βενιζέλο τον οποίο και προσκαλούσαν συχνά στην εξοχική τους οικία στην Κηφισιά. Το 1925 παρουσιάστηκαν τα πρώτα συμπτώματα της πολιομυελίτιδας , ασθένειας που την κράτησε καθηλωμένη στο σπίτι για την υπόλοιπη ζωή της.
ημέρα κατά την οποία τα γερμανικά στρατεύματα κατέλαβαν την Αθήνα, η Πηνελόπη Δέλτα προσπάθησε να αυτοκτονήσει παίρνοντας δηλητήριο και τελικά έφυγε από τη ζωή πέντε ημέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου 1941, ενώ είχαν ήδη προηγηθεί άλλες δύο απόπειρες αυτοκτονίας στο παρελθόν., μαζί με ένα σημείωμα.
«Παιδιά μου, ούτε παπά, ούτε κηδεία. Παραχώστε με σε μια γωνιά του κήπου, αλλά μόνο αφού βεβαιωθείτε ότι δεν ζω πια. Φροντίστε τον πατέρα σας. Τον φιλώ σφιχτά. Π.Σ. Δέλτα»
Στον τάφο της, στον κήπο του σπιτιού της, χαράχτηκε η λέξη ΣIΩΠH.
Το τελευταίο σημείωμα της Π.Δέλτα στις κόρες της με οδηγίες για την ταφή της και αποχαιρετισμούς
Περίληψη Στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, κοντά σε μια πλούσια ελληνική οικογένεια, των αρχών του αιώνα μας ζει ο Μάγκας, ένα σκυλάκι ράτσας φοξ τεριέ, πολύ καλομαθημένο. Οταν όμως ο Μάγκας , προκειμένου να αποφύγει κάποια τιμωρία, το σκάει από το σπίτι, βρίσκεται απροετοίμαστος και αδύναμος, μπροστά σε κινδύνους που ποτέ, μέχρι τότε, δεν είχε αντιμετωπίσει.
Στην περιπλάνησή του αυτή γνωρίζει τον Αφράτη, έναν αδέσποτο και σκληραγωγημένο σκύλο, που τον βοηθά να ξεπεράσει τις δυσκολίες και θα το βοηθήσει να δει την άλλη πλευρά της ζωής! Σιγά-σιγά ο Μάγκας θα ωριμάσει, θα σταματήσει να κυνηγάει γάτες και να κάνει ζημιές. . Αποφασίζει να επιστρέψει κοντά στους δικούς του . Αργότερα, θα συντροφέψει το νεαρό κύριό του στην Ελλάδα και μαζί του θα λάβει μέρος στο Μακεδονικό Αγώνα.
Περιγραφή ζώου
Mazoo and The Zoo - Πλάτωνας ο Σκύλος Μου
Αναφέρουμε ΤΙ ΖΩΟ ΕΙΝΑΙ και το ΟΝΟΜΑ του.
Αναφέρουμε ΠΟΤΕ και ΠΩΣ ΤΟ ΑΠΟΚΤΗΣΑΜΕ (αν μας ανήκει).
Περιγράφουμε την ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ του.
Περιγράφουμε την ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, τα ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ και τις ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ του.
Αναφέρουμε ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ που συνδέονται με αυτό (πώς περνάμε την ώρα μας μαζί του).
Αναφέρουμε τις ΣΚΕΨΕΙΣ και τα ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ μας γι' αυτό.
ΔΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΖΩΟΥ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Για να κάνουμε την περιγραφή μας ζωντανή χρησιμοποιούμε πολλά ΕΠΙΘΕΤΑ
Επίθετα είναι οι λέξεις που μας λένε ποια ιδιότητα έχουν τα ουσιαστικά που συνοδεύουν.
Π.χ. Θέλω έναν ώριμοανανά, τρεις μεγάλεςμελιτζάνες και 10 γλυκάπορτοκάλια.
Τι φανερώνουν: - χρώμα, πχ: Η τσάντα μου είναι κόκκινη. - μέγεθος πχ: Το μολύβι μου είναι μικρό. - αίσθηση πχ: Το λεμόνι είναι ξινό. - κατάσταση πχ: Η θάλασσα είναι γαλήνια. - σχήμα πχ: Το τετράδιο είναι ορθογώνιο. - ύλη πχ: Το ποτήρι είναι γυάλινο. - αξία πχ: Αυτό το παιχνίδι είναι ακριβό.
- ιδιότητα πχ: Ο Βασίλης είναι έξυπνος
Γένη των επιθέτων Τα επίθετα έχουν τρία γένηκαι συμφωνούν πάντα στο γένος, στον αριθμό και στην πτώση με το ουσιαστικό που συνοδεύουν.
Π.χ. Σεβαστοί μου γονείς! Σεβαστέ μου θείε! Σεβαστά μου παιδιά!
Σεβαστή μου γυναίκα! Σεβαστές μου ξαδέρφες!
Θέση του επιθέτου Η θέση του επιθέτου μέσα στο λόγο ποικίλλει. Συνήθως τοποθετείται πριν από το ουσιαστικό, αλλά μπορεί να τοποθετείται και μετά από αυτό για να δώσουμε περισσότερη έμφαση.
π.χ. Ήταν μια ένοπληληστεία που κατέληξε σε φιάσκο, αλλά και Ήταν μια ληστεία ένοπληπου κατέληξε σε φιάσκο.
Πώς κλίνονται τα επίθετα ; Τα επίθετα συνήθως κλίνονται όπως τα αντίστοιχα ουσιαστικά. Έτσι π.χ. το επίθετο ο καλός κλίνεται όπως το ουσιαστικό ο κυνηγός. Το επίθετο η καλή κλίνεται, όπως το ουσιαστικόη πηγή, το επίθετο το καλό κλίνεται όπως το ουσιαστικό το φυτό. Εξαιρούνται τα επίθετα με αρσενικό σε -ής, -ύς που έχουν δική τους κλίση, όπως π.χ ο επιμελής, η επιμελής, το επιμελές. Ο βαθύς , η βαθιά , το βαθύ κτλ.
Όταν κλίνονται, κρατούν τον τόνο που έχουν στην Ονομαστική του ενικού αριθμού. και (τα περισσότερα) κατά την κλίση τους κρατούν τον τόνο στην ίδια θέση.
Τα επίθετα
Μετοχή:
Α. Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει τη λεγόμενη ενεργητική μετοχήπου είναι στην ενεργητική φωνή, σε χρόνο ενεστώτα και είναι άκλιτη.
Σχηματίζεται προσθέτοντας στο θέμα του ρήματος την κατάληξη -οντας (αν δεν τονίζεται) και -ώντας (αν τονίζεται).
Πιστεύοντας πιο πολύ στον εαυτό σου, θα τα καταφέρεις. (πιστεύω -> πιστεύοντας)
Κοιτώντας το δέντρο, χάνεις το δάσος. (κοιτώ -> κοιτώντας)
Β.Στη δεύτερη κατηγορία έχουμε τις παθητικές μετοχές που είναι στην παθητική φωνή, σε χρόνο παρακείμενο και είναι τύποι που κλίνονται όπως τα επίθετα.
Η παθητική μετοχή σχηματίζεται προσθέτοντας στο θέμα του ρήματος του ενεστώτα ή του αορίστου τις καταλήξεις –μένος , -μένη , -μένο
Οι ενδιαφερόμενοι να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά στην γραμματεία. (ενδιαφέρομαι -> ενδιαφερόμενος)
Το πληγωμένο ζώο βογκούσε από τον πόνο. (πληγώνω -> πληγωμένος).
Ο Κώστας ήταν πολύ χαρούμενος μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. (χαίρομαι -> χαρούμενος)
Συχνάηπαθητικήµετοχήχρησιµοποιείταιωςεπίθετο:
Μια μετοχή όταν έχει θέση επιθέτου, είναι δίπλα από το ουσιαστικό που συνοδεύει. Αν βρίσκεται σε οποιαδήποτε άλλη θέση μέσα σε μια πρόταση δεν θεωρείται επίθετο.
π.χ. ο µεθυσµένος οδηγός οδηγούσε το αυτοκίνητο. (ως επίθετο) / οδηγούσε το αυτοκίνητο µεθυσµένος (µετοχή)
η πεινασµένη αλεπού μπήκε στο κοτέτσι… (ως επίθετο) / πεινασµένη η αλεπού μπήκε στο κοτέτσι… (µετοχή)
η µετανιωµένη κόρη τον γώναξε κοντά της. ( ως επίθετο) / η κόρη, που ήταν μετανιωµένη τώρα, τον φώναξε κοντά της (µετοχή)
Όταν περιγράφουµε ένα ζώο ή έναν άνθρωπο, μπορούµε να χρησιµοποιούµε επίθετα και παθητικές µετοχές για να προσδιορίσουµε τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά του ζώου ή του ανθρώπου που περιγράφουµε. Έτσι, κατορθώνουµε να δώσουµε περισσότερες πληροφορίες για την εµφάνιση ή το χαρακτήρα του.
Ας δούµε µερικά παραδείγµατα:
Εµφάνιση: Το γεροδεμένο, γυµνασµένο σώµα του…
Συµπεριφορά, χαρακτήρας: Το φοβισµένο γατάκι κρύφτηκε …
Οι μετοχές
Ας παρατηρήσουμε προσεκτικά τις προτάσεις:
1η Ο Γιάννης έφαγε τυρόπιτα.
2η Έφαγε τυρόπιτα.
3η Ο Γιάννης έφαγε μια ωραία τυρόπιτα.
4η Ο Γιάννης και ο Πέτρος έφαγαν τυρόπιτα.
Αρκετά εύκολα διακρίνουμε ότι οι προτάσεις δεν είναι ίδιες, δεν αποτελούνται από τα ίδια συστατικά.
Ας τις αναλύσουμε συντακτικά:
Υπκ ρήμα αντ 1η Ο Γιάννης έφαγε τυρόπιτα
Ρήμααντ 2ηΈφαγετυρόπιτα
υπκρήμαπρσδ προσδ αντ 3η Ο Γιάννηςέφαγεμιαωραίατυρόπιτα
Υπκυπκρήμααντ 4ηΟ Γιάννης και ο Πέτροςέφαγαντυρόπιτα
Διαπιστώνουμε ότι η 1η αποτελείται από υποκείμενο ρήμα και αντικείμενο.
Από τη 2η πρόταση λείπει το υποκείμενο,
στην 3η έχουμε εκτός από το ρήμα, το υποκείμενο και το αντικείμενο κι άλλες λέξεις (προσδιορισμούς),
ενώ στην 4η έχουμε δύο υποκείμενα.
Μελετώντας τις προτάσεις ως προς τα συστατικά/δομή τους, αφού διαπιστώνουμε ότι μπορούμε να έχουμε πολλές παραλλαγές, φτάνουμε στο συμπέρασμα ότι μπορούμε να τις κατατάξουμε σε τέσσερις κατηγορίες:
Απλή λέγεται η πρόταση που αποτελείται από τους κύριους όρους, δηλ. περιλαμβάνει τις απολύτως απαραίτητες πληροφορίες για να δηλωθεί ένα νόημα, για να μεταδοθεί ένα μήνυμα.
Κύριοι όροι της πρότασης θεωρούνται το ρήμα, το υποκείμενο και το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο.
Οι μορφές που μπορεί να έχει μια απλή πρόταση είναι οι εξής:
Ο Γιάννηςκοιμάται. α) υπ. + ρήμα
Ο Γιάννηςέφαγε τυρόπιτα. β) υπ. + ρήμα + αντικείμενο
Ο Γιάννηςείναικαλός. γ) υπ. + ρήμα + κατηγορούμενο
Ελλειπτική πρόταση
Ελλειπτική λέγεται η πρόταση, όταν κάποιος από τους βασικούς όρους λείπει, γιατί εννοείται εύκολα. Στον καθημερινό μας λόγο χρησιμοποιούμε κυρίως ελλειπτικές προτάσεις.
Τι κάνεις; - Λείπει το υποκείμενο εσύ
Είμαι καλά. ή (Καλά) - Λείπει το υποκείμενο εγώ (Λείπει και το υποκείμενο εγώ και το ρήμα είμαι)
Εσύ; - Λείπει το ρήμα τι κάνεις
Επαυξημένη πρόταση
Επαυξημένη λέγεται η πρόταση, όταν εκτός από τους βασικούς όρους περιλαμβάνει και προσδιορισμούς.
ΟόμορφοςΓιάννης κοιμάται ήσυχα στο κρεβάτι.
Οπεινασμένος Γιάννης έφαγε μια μεγάλη και νόστιμη τυρόπιτα.
Σύνθετη πρόταση
Σύνθετη λέγεται η πρόταση που περιλαμβάνει κάποιο όρο δύο φορές ή περισσότερες (εκτός, βέβαια, από το ρήμα). π.χ.
α) Ο Γιάννηςκαι η Ελένηκοιμούνται 2 υποκείμενα+ ρήμα
β) Ο Γιάννηςέφαγετυρόπιτα και κουλούρι. υπ. + ρήμα+ 2 αντικείμενα
γ) Ο Γιάννηςείναικαλός και γλυκός. υπ. + ρήμα + 2 κατηγορούμενα
δ) Ο Γιάννης και η Ελένηέφαγαντυρόπιτα και κουλούρι. 2 υποκείμενα + ρήμα + 2 αντικείμενα
ε) Ο Γιάννης και η Ελένηείναικαλοί και όμορφοι 2 υποκείμενα + ρήμα + 2 κατηγορούμενα
Συνδυασμός ειδών
Είναι προφανές ότι στο λόγο δε συναντάμε πάντα αυτά τα τέσσερα είδη, έτσι όπως τα εξετάσαμε. Πολύ συχνά οι προτάσεις που χρησιμοποιούμε είναι ταυτόχρονα παραπάνω από ένα είδος, π.χ.
α) Τι κάνεις σήμερα; - ελλειπτική & επαυξημένη
ελλειπτική γιατί λείπει το υποκείμενο εσύ, επαυξημένη γιατί υπάρχει ο προσδιορισμός: σήμερα
β) Να ο Μενέλαος και η ωραία Ελένη! - σύνθετη & ελλειπτική & επαυξημένη
σύνθετη γιατί έχει δύο υποκείμενα: Μενέλαος - Ελένη, ελλειπτική γιατί λείπει το ρήμα, επαυξημένη γιατί υπάρχει ο προσδιορισμός: ωραία
Το μόνο είδος που δεν μπορεί να συνδυαστεί είναι η απλή πρόταση.
Οι προτάσεις ως προς τα συστατικά/δομή
Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο , το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο
Αιτιολογικές λέγονται οι προτάσεις που δηλώνουν την αιτία μιας πράξης ή μιας κατάστασης.
Χωρίζονται συνήθως από τις προτάσεις που προσδιορίζουν με κόμμα, εκτός κι αν είναι πολύ σύντομες.
Εισάγονται:
με τους αιτιολογικούς συνδέσμους: γιατί, διότι, επειδή, αφού, ή
με λέξεις και εκφράσειςπου χρησιμοποιούνται ως αιτιολογικοί σύνδεσμοι: καθώς, εφόσον, μιακαι, που, μιαπου, σαν... να, σαν...πως, αλλά και με το τελικό για να, ή με τον και,
Π.χ.
Άλλοι τρόποι δήλωσης της αιτίας
Μπορούμε επίσης να δηλώσουμε την αιτία χρησιμοποιώντας και:
α) τις προθέσειςαπό, για,με, τις καταχρηστικές προθέσεις λόγω, εξαιτίας ή ακόμη και τη λόγια πρόθεση ένεκα, π.χ.
Από την αφηρημάδα του ξέχασε το πορτοφόλι του.
Απαλλάχτηκε λόγω βλακείας.
Θύμωσα με τη συμπεριφορά του.
Μάλωσαν για την κληρονομιά.
Απολύθηκε εξαιτίας κακής διαγωγής.
Δεν ήρθε ένεκα της αρρώστιας του.
β) με λέξεις όπως: αιτία, λόγος, δικαιολογία, εξήγηση, αφορμή κ.ά., π.χ.
Η συμπεριφορά σου είναι ηαιτία που φτάσαμε σ’ αυτή την κατάσταση.
γ) με τις εκφράσεις: γι’ αυτό, γι’ αυτόν το λόγο, ακριβώς γι’ αυτόν το λόγο κ.ά., π.χ.
Ενώ είχε υποσχεθεί ότι θα πάμε στο γήπεδο, δεν πήγαμε. Γι’ αυτό το λόγο πείσμωσα και δε βγαίνω από το δωμάτιό μου.
αιτιολογικοί σύνδεσμοι
Δεν πήγα στο σχολείο, γιατί ήμουν άρρωστος.
Δε συμφωνώ μαζί σας, διότι όσα λέτε δεν έχουν καμία λογική βάση.
Έφυγε νευριασμένος, επειδή ο πατέρας του δεν του έδωσε λεφτά.
Αφού της συμπεριφέρθηκες με τέτοιο τρόπο, καλά έκανε κι έφυγε.
Θα πάρουμε γλυκό, μια και ήσασταν καλά παιδιά.
Λυπάμαι, που δε θα έρθει μαζί μας και η Ελένη.
Για να τρέχει σαν τρελός με το αμάξι, καρφώθηκε σ' ένα τοίχο.
Χάρτινος ήρωας που «γεννήθηκε» στις 10 Ιανουαρίου 1929 από το πενάκι του βέλγου κομίστα Ζορζ Ρεμί (1907-1983), γνωστότερου ως Ερζέ.
Οι πρώτες ιστορίες του δημοσιεύτηκαν στο νεανικό ένθετο της εφημερίδας των Βρυξελλών «20ος Αιώνας».
Ο Τεντέν(Tintin) είναι ο ξανθομάλλης νεαρός με το χαρακτηριστικό τσουλούφι, που δουλεύει ως ρεπόρτερ και μπλέκεται σε απίθανες περιπέτειες μυστηρίου σε κάθε γωνιά του πλανήτη, μαζί με τον πιστό του σκύλο Μιλού, ένα λευκότριχο φοξ τεριέ.
Ο Μιλούείναι ταυτισμένος με τον Τεντέν και για πολλά χρόνια η σειρά είχε τίτλο «Οι περιπέτειες του Τεντέν και του Μιλού». Σε αυτές τις ιστορίες, ο ρόλος του είναι πολύ σημαντικός, αφού είναι και ο μοναδικός σύντροφος του ήρωα. Συνομιλεί κανονικά με τον Τεντέν, λέει τη γνώμη του, διαφωνεί και συμβουλεύει. Το ουσιαστικό τους δέσιμο, όμως, δεν παραβλέπει διαφορές στο χαρακτήρα και τάσεις ανεξαρτησίας. Ο Μιλού πατάει πιο σταθερά στα πόδια του, ενώ ο Τεντέν δεν σκέφτεται τίποτα άλλο από την επιτυχία της αποστολής του.
Εκτός από τον Μιλού, οι πιο γνωστοί από τους ήρωες που τον πλαισίωναν ήταν ο οξύθυμος Κάπτεν Χάντοκ, ο καθηγητής Τρύφων Τουρνεζόλ, αλλά και οι πασίγνωστοι «δίδυμοι» ντέτεκτιβ Ντιπόν και Ντιπόν.
Οι 23 ιστορίες του έχουν πουλήσει από το 1929, πάνω από 230 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως και έχουν μεταφρασθεί σε περίπου 80 γλώσσες.
Δημιούργησε το δικό σου κόμικ.
Πάτησε “Περιβάλλον και τοπίο” και έπειτα “Άργησε πάλι”
– Γάτα με πέταλα: πολύ ικανός και επιδέξιος άνθρωπος.
– Όσο πατάει η γάτα: πολύ λίγο, ελάχιστα.
– Σα βρεγμένη γάτα: με τέτοιο τρόπο που γίνεται κατανοητό ότι κάποιος έχει συνειδητοποιήσει κάποια σφάλμα ή τις ευθύνες του.
– Τρώγονται σαν το σκύλο με τη γάτα: για σχέση που χαρακτηρίζεται από συνεχείς και αλλεπάλληλους τσακωμούς. – Γάτα που κοιμάται ποντικούς δεν πιάνει: όποιος τεμπελιάζει είναι φυσικό να μένει νηστικός.
– Ούτε γάτα ούτε ζημιά: δεν έγινε τίποτε.
– Όταν λείπει η γάτα χορεύουν τα ποντίκια: απουσιάζει κάποιος τον οποίο φοβόμαστε και κάνουμε ότι θέλουμε
– Κι αλευρωμένος να ‘ναι ο ποντικός, η γάτα τον γνωρίζει: όσο και προσπαθεί κάποιος να μην φανερώσει το πραγματικό πρόσωπο, χαρακτήρα μπορεί να αναγνωριστεί.